niedziela, 14 kwietnia 2013

Sernik krakowski.

Sernik ten najbardziej kojarzy mi się z moją pracą. Już jakiś czas temu pracowałam w cukierni, gdzie właśnie ten serniczek smakował mi najbardziej. Ogólnie nie przepadam za sernikami, musi być naprawdę dobry, żeby mi smakował. Chociaż ten robiłam po raz pierwszy wyszedł naprawdę idealnie. Ciasto kruchutkie, ser mięciutki, aromatyczny do tego lukier, pycha. Naprawdę polecam, przepis można znaleźć wszędzie jest jeden i ten sam, mało co się różnią. Ja na masę serową użyłam połowę składników, na okrągłą blaszkę o średnicy 25 cm wystarczająco.



Składniki na ciasto :

- 250 g mąki pszennej
- 100 g cukru
- 125 g masła
- 1 jajko
- 1 torebka cukru waniliowego

Składniki na masę serową :

- 1/2 kg twarogu 3 krotnie zmielonego
- 4 jajka
- 50 g miękkiego masła
- 125 g cukru
- 1 i 1/2 łyżki cukru waniliowego
- 1 i 1/2 łyżki mąki ziemniaczanej
- ulubiony aromat (u mnie pomarańczowy)
- ewentualnie rodzynki około 50 g (u mnie bez)

Dodatkowo :

- żółtko rozkłócone do posmarowania pasków (białko zostawić na lukier)

Składniki na lukier :

- sok z 1 cytryny
- 150 g cukru pudru
- białko



Przyrządzenie ciasta :

Wszystkie składniki połączyć razem, szybko zagnieść ciasto, wstawić do lodówki na co najmniej 1 godzinę. Z ciasta odkroić 1/3, odłożyć z powrotem do lodówki. Pozostałe ciasto rozwałkować na bardzo cienki placek, wyłożyć nim dno formy (u mnie okrągła o średnicy 25 cm) wyłożonej papierem do pieczenia, ponakłuwać widelcem. Podpiec w temperaturze 170°C przez 15 minut.

Przyrządzenie masy :

 Masło, 100 g cukru i cukier waniliowy utrzeć w osobnym naczyniu na krem. Ucierając, dodawać po 1 żółtku i części zmielonego twarogu. Ucierać, aż składniki się połączą i masa będzie puszysta. Białka ubić na sztywno, pod koniec ubijania dodać resztę cukru. Pianę wmieszać do masy serowej razem z mąką ziemniaczaną, dodać aromat (ja to robiłam mikserem na małych obrotach).

Podpieczony spód wyjąć z piekarnika. Wyłożyć na niego masę serową. Ciasto pozostałe w lodówce cienko rozwałkować i radełkiem wykroić paski o szerokości 1 cm. Z pasków ułożyć na serniku kratkę, posmarować ją żółtkiem.
Piec około 50 - 60 minut w temperaturze 170°C.

Przygotowanie lukru :

Wycisnąć sok z cytryny, dodać cukier puder i białko, utrzeć. Jeśli likier będzie zbyt rzadki można dodać więcej cukru pudru, a jak zbyt gęsty dodać gorącej wody.
Wystudzony sernik polać lukrem.



Smacznego:)




1 komentarz: